Strona z podwyższonym kontrastem
A A A
Przedszkole Gminne w Kramsku. W lewym górnym rogu znajduje się godło Polski. Po prawej stronie dwoje dzieci leży na chmurce i wraz z różowym misiem czyta książkę. W prawym górnym rogu widnieje herb Gminy Kramsk

Zajęcia specjalistyczne - Terapia VR - Plan dnia


Zajęcia specjalistyczne - Terapia VR - Plan dnia

PM - 24.11.2024 Tekst i foto: Karina Szamałek-Walkowska

 

 Harmonogram zajęć Terapii VR - Karina Szamałek Walkowska

 

Poniedziałek

 

Środa

 

 

Piątek

 

 

11.30 – 16.15

13.00- 16.00

8.00 – 13.00

 

 

Drodzy rodzice !

 

Co to jest VR ?

Wirtualna rzeczywistość (czyli właśnie VR) to wygenerowana komputerowo trójwymiarowa przestrzeń, do której za sprawą specjalnych gogli VR możemy się całkowicie przenieść. Po założeniu okularów VR świat dookoła nas znika, a my mamy poczucie teleportowania się do alternatywnej, innej rzeczywistości. Dzięki przestrzennemu dźwiękowi oraz możliwości interakcji ze światem VR nasze wrażenie bycia "tam" staje się pełne. Czujemy się, jakbyśmy byli gdzieś indziej. Gdzieś, gdzie nie bylibyśmy w stanie fizycznie się przenieść. Gdzieś, gdzie możemy robić wszystko.

Pozwala nam to na uczenie się przez doświadczanie, na spełnianie marzeń, na walkę z lękami, na pełną relaksację, podróżowanie, odkrywanie nowych miejsc, uprawianie ekstremalnych sportów, przeżywanie silnych emocji oraz na wiele, wiele więcej. Doświadczenia zdobyte podczas aktywności w VR to bardzo efektywny i trwały sposób uczenia się.

 Na czym polega terapia VR

VR to wyjątkowe wsparcie zanurzone w świecie gry, wykorzystujące wirtualną rzeczywistość dla dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi i nie tylko! Wyniki wielu badan i zgromadzona wiedza pokazują duży potencjał i efektywność technologii VR w terapii dzieci z SPE (specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz ze wszystkimi pozostałymi dziećmi potrzebującymi wsparcia. Wykorzystujemy VR, aby zabrać dzieci do spokojnego i bezpiecznego – samodzielnie przez nich współtworzonego wirtualnego świata.

Każde dziecko może tu m.in.:

  • nauczyć się zasad i interakcji społecznych,
  • ćwiczyć percepcję, emocje, relaks i komunikację,
  • podejmować różne wyzwania i zadania
  • budować samoocenę i poczucie własnej wartości
  • pracować w wielu innych wymiarach rewalidacji i terapii
  • oraz po prostu dobrze się bawić.

Coraz więcej badań pokazuje pozytywny wpływ VR na rozwój kompetencji społecznych dzieci. Wyniki pokazują, że VR pozwala dzieciom ćwiczyć umiejętności społeczne w bezpiecznym, wirtualnym środowisku, a na dodatek z możliwością wielokrotnego powtarzania zadań...

Wspomagaj rozwój swojego dziecka

Zajęcia prowadzone przez Terapeutów VR mają na celu wspieranie rozwoju dzieci m.in. w obszarach:

  • funkcjonowanie emocjonalne
  • percepcja wzrokowa
  • sprawność motoryczno-manualna
  • percepcja słuchowa
  • pamięć, myślenie logiczne
  • koncentracja, ćwiczenia uważności
  • zabawy ruchowe - terapia poprzez ruch 8. relaksacja - medytacja
  • terapeutyczne wykorzystanie muzyki
  • zabawy polisensoryczne
  • usprawnianie funkcjonowania społecznego
  • zabawy rozwijające umiejętności szkolne
  • orientacja i wyobraźnia przestrzenna 14. Integracja pięciu zmysłów i wiele, wiele innych.

Wirtualna rzeczywistość pozwala na bezpieczne eksperymentowanie, na próby alternatywnego funkcjonowania. Tak jak w świecie gier dziecko może wcielić się tu w każdą postać – być odważnym bohaterem, postacią z bajki, z książki itp. Dodatkowo w wirtualnych światach, dzięki dużej imersji dziecko może jeszcze bardziej przestać się bać wystąpień publicznych, nie czuć lęku, strachu, bólu – może popełniać błędy i ćwiczyć, próbować bez końca.

Efekty terapii VR

Korzystając z okularów VR Twoje dziecko może zostać przeniesione do wielu ciekawych dla niego miejsc, gdzie w aktywny sposób może ono kształtować i rozwijać swoje umiejętności – może m.in.:

  • odkrywać nowe rzeczy w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku
  • wchodzić w interakcję z otoczeniem (chwyta i manipuluje przedmiotami)
  • w atrakcyjny sposób zdobywać doświadczenie i wiedzę
  • eksperci twierdzą, że fakty i umiejętności, których uczymy się poprzez działanie, są zapamiętywane dużo szybciej i trwalej
  • umiejętności zdobyte w VR w pełni przenoszą się do realnego życia

W przypadkach problemów z koncentracją uwagi VR jest świetnym sposobem na podtrzymanie zainteresowania dzieci. Gogle VR rozwiązują ten problem ponieważ, ten sposób uczenia się jest o wiele bardziej wciągający i eliminuje inne rozpraszające nas bodźce.

Przeciwskazania do stosowania VR

Biorąc pod uwagę obecnie dostępne wyniki ponad 40 lat badań nad VR, nie ma powodu, aby sądzić, że krótkie, monitorowane sesje ćwiczeń i zabaw wyrządzą dziecku jakąkolwiek krzywdę.

Lekarze okuliści zgadzają się, że nie ma powodu do obaw, że zestawy VR zaszkodzą rozwojowi, zdrowiu lub funkcjonowaniu oczu.

Początek terapii i czas jej trwania

Rozpoczynając terapię VR – należy zakładać jako niezbędną ilość sesji: 30 min co jest uzależnione od indywidualnych cech osoby, m.in. podatności jego mózgu na zmiany, a także jego własnej aktywności w trakcie terapii. Treningi powinny się odbywać z częstotliwością min. raz w tygodniu, choć optymalnym dla rozwoju dziecka jest, gdy odbywają się dwa - razy w tygodniu.

Długość trwania zajęć terapeutycznych w zależności od potrzeb dziecka 30-60 min na jedną sesję treningową.

Podsumowanie

Aby nauka była przyjemniejsza i bardziej angażująca dla dzieci, jest możliwa dzięki zastosowaniu technologii VR-u : zakładając gogle VR dziecko ląduje w nowym, fascynującym otoczeniu, gdzie w aktywny sposób może kształtować i rozwijać swoje umiejętności.

Już kilkudziesięciu Terapeutów VR w całej Polsce codziennie używa gogli VR i pokazuje jak bardzo efektywne i silne jest to narzędzie. Dzieci uwielbiają te zajęcia, rodzice doceniają jego działanie, a dyrektorzy odbierają gratulację za jakość pracy.

 

                                                                                                           Zapraszamy!  

 #FunduszeEuropejskie

 

 

© 2012-2024 Przedszkole Gminne w Kramsku, ul. Konińska 20, 62-511 Kramsk, tel. 63 245 18 81 wew. 26, e-mail: przedszkole.kramsk@gmail.com