Strona z podwyższonym kontrastem
A A A
Przedszkole Gminne w Kramsku. W lewym górnym rogu znajduje się godło Polski. Po prawej stronie dwoje dzieci leży na chmurce i wraz z różowym misiem czyta książkę. W prawym górnym rogu widnieje herb Gminy Kramsk

Zajęcia specjalistyczne - Trening Słuchowy Metodą Tomatisa - Plan dnia


PM - 22.11.2024 Tekst i foto: Marzena Jąkalska

 Terapia słuchowa prof. Alfreda Tomatisa odbywa się w dniach:

 

Poniedziałek: 12.30 - 17.00

Wtorek:          12.30 - 14.30

                      15.00 - 16.00

Środa:           12.30 - 13.00

                     15.00 - 16.30

Czwartek:     14.30 - 16.00

 

 

DRODZY RODZICE!

 

NA CZYM POLEGA TERAPIA TOMATISA?

W ludzkim ciele to ucho odbiera najwięcej informacji sensorycznych. Nasz mózg ponad 80% stymulacji zawdzięcza właśnie zmysłowi słuchu. Stymulacja aktywności mózgu z jednej strony, a z drugiej – pozytywne oddziaływanie na jego plastyczność, to przyczyny, które wyjaśniają skuteczność Metody Tomatisa® w licznych obszarach zastosowania. Gdy zaburzone jest słuchanie (uwaga słuchowa), wpływa to na cały układ słuchowy. Układ słuchowy to najważniejszy integrator sensoryczny naszego ciała. Działając u podstaw procesu odbioru  i integracji informacji zmysłowych, Metoda Tomatisa® pomaga stymulować mózg i redukować problemy wynikające z nieprawidłowości. Wiążąc ze sobą psychologię, anatomię i fizjologię, Metoda Tomatisa® czerpie z dokonań neuronauki i nauk kognitywnych. Muzyka  i głos są traktowane w tej metodzie w szczególny sposób, gdyż wspierają aktywne słuchanie, czego efektem jest poprawa koncentracji, kreatywności, wzrost zdolności językowych i komunikacyjnych, a także zwiększenie potencjału poznawczego i rozwoju psychoruchowego.

 WSKAZANIA DO STOSOWANIA TERAPII TOMATISA

Terapia uwagi słuchowej Metodą Alfreda Tomatisa jest to program stymulacji słuchowej, którego wyjątkowość polega na tym, że ma bardzo szerokie zastosowanie w pomocy współczesnemu człowiekowi, borykającemu się z trudnościami w wielu sferach jego życia.

Wśród zaburzeń, na które pozytywnie wpływa trening uwagi słuchowej są:

1. Zaburzenia mowy (jąkanie, opóźniony rozwój mowy, seplenienie, błędne wypowiadanie głosek, niewyraźna i zbyt szybka mowa)

– trening stymuluje uwagę słuchową, poprawia jakość własnych wypowiedzi, wpływa pozytywnie na percepcję mowy oraz jej samokontrolę, wspiera terapię logopedyczną.

2. Problemy szkolne (trudności z czytaniem i pisaniem, ubogie słownictwo, nieumiejętność formułowania wypowiedzi, mylenie podobnie brzmiących słów, trudności z zapamiętywaniem, niewyraźne pismo, duża ilość błędów ortograficznych)

– dzięki terapii zwiększa się wydajność recepcyjna mózgu oraz polepsza percepcja bodźców zewnętrznych, co umożliwia uczniowi wyższy poziom funkcjonowania w sferze motorycznej, językowej, komunikacyjnej i społecznej.

3. Zaburzenia koncentracji i uwagi (błędna interpretacja pytań, konieczność powtarzania poleceń, zapominanie)

– trening skutkuje poprawą koncentracji i pamięci oraz lepszym rozumieniem.

4. Zaburzenia emocjonalne (nadpobudliwość, impulsywność, agresja, nadmierna nieśmiałość, drażliwość, płaczliwość, trudności z zasypianiem, moczenie nocne), terapię stosuje się również dla dzieci adoptowanych i z rodzin zastępczych, po traumach i trudnych przeżyciach

– dzięki terapii dzieci lepiej panują nad swoimi emocjami, otwierają się na innych, uczą się ich słuchać i lepiej wyrażać własne myśli i emocje, zwiększa się pewność siebie. Ponadto terapia przełamuje strach dzieci przed odrzuceniem czy brakiem akceptacji, a także, jeśli wykazują one skłonności do zachowań agresywnych i nie panują nad złością, zachować spokój i stać się bardziej przyjaźnie nastawionymi do świata.

5. Zaburzenia ruchowe i czuciowe (nadwrażliwość dotykowa, niezgrabność ruchowa, lęki, mylenie stron, brzydkie pismo, niechęć do prac manualnych, problemy z jazdą na rowerze, pływaniem, graniem  w piłkę, tańcem, rytmicznością)

– ze względu na połączenie narządu słuchu i równowagi, zaburzenia słuchania i motoryki mogą ze sobą współistnieć. Terapia stymulując za pomocą odpowiednich dźwięków wpływa na poprawę motoryki dużej i małej.

6. ADHD, ADD (deficyt uwagi)

– trening poprawia umiejętność koncentracji oraz percepcję słuchową, a poprzez zmniejszenie nadwrażliwości słuchowej ogranicza nadmierną aktywność dziecka, następuje ogólne polepszenie zachowania.

7. Autyzm

– trening zmniejsza objawy nadwrażliwości na bodźce zewnętrzne oraz poprawia komunikację z otoczeniem powodując większe otwarcie się na świat zewnętrzny

8. Zespół Aspergera

– celem terapii jest jak największe zredukowanie wszelkich zaburzeń uwagi słuchowej i poprawa zdolności komunikacyjnych, pomoc w radzeniu sobie ze stresem oraz frustracją, a także odbudowanie poczucia własnej wartości

9. Porażenie mózgowe

– dzięki terapii zmniejsza się napięcie mięśniowe, jest lepsza koordynacja ruchowa, zwiększona zostaje uwaga słuchowa oraz zauważa się poprawę stanów emocjonalnych.

10. Zespół Downa

– terapia wpływając na uwagę słuchową skutkuje polepszeniem jakości głosu, rozumienia, zdolności do komunikowania się, precyzji gestów, lepszego poczucia rytmu, poruszania się, ogólnego zachowania, następuje zmniejszenie nadwrażliwości

11. Dysleksja ( w tym dysgrafia, czyli niemożność wypracowania sobie starannego i czytelnego charakteru pisma oraz dyskalkulia, czyli trudności w wykonywaniu nawet prostych zadań matematycznych)

– terapia jest tu bardzo skutecznym narzędziem min. dlatego, że wspomaga koncentrację oraz zapamiętywanie, z czym dzieci dyslektyczne mają problem. Stymuluje zdolności przetwarzania, kodowania, analizowania i interpretowania dźwięków, rozwija językowe i komunikacyjne kompetencje. Treningi słuchowe redukują problemy z myleniem głosek i kolejności liter poprzez naukę koncentrowania się na słuchowych bodźcach.

12. Centralne zaburzenia słuchu (schorzenie powoduje, że osoby, u których czułość słuchu jest prawidłowa sprawiają wrażenie niedosłyszących, mają trudności z rozumieniem mowy w hałasie, szumie)

– metoda sprawdza się doskonale jako narzędzie wspomagające terapię tego zaburzenia ponieważ stymuluje ona te funkcje, które są u dzieci cierpiących na centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego upośledzone. Ponadto uczy koncentrowania się na bodźcach słuchowych, analizowania ich, przetwarzania, a także radzenia sobie ze stresem, co jest szczególnie ważne w przypadku dzieci, które  na swe problemy reagują frustracją czy nawet agresją, w tym autoagresją.

13. Trudności w nauce języków obcych

– trening poprawa rozumienie ze słuchu, rozwijanie płynnego wypowiadania się w języku obcym, jak również pozwala wyćwiczyć umiejętność rozróżniania dźwięków występujących w języku, którego chcemy się nauczyć. Terapia wpływa ogólnie na polepszenie pamięci i bogactwo słownictwa aktywnego,co za tym idzie, poprawia kompetencje językowe.

14. Zaburzenia głosu spowodowane nieprawidłową emisją głosu ( tzw. dysfonia)

– zaburzenie to jest jednym z pierwotnych zastosowań metody, jako wartościowa metoda uzupełniająca rehabilitację głosu, poprawia kontrolę własnego głosu, uzupełnia jego brzmienie o brakujące częstotliwości poprzez reedukację.

15. Nadmierny stres (napięcia emocjonalne, przemęczenie, zaburzenia nastroju, brak energii)

– jako łagodna niefarmakologiczna metoda zmniejszająca napięcie psychiczne, energetyzująca oraz poprawiająca nastrój.Dzięki dostarczeniu dźwięków o wysokiej częstotliwości podnosi poziom naszej energii życiowej, pobudza zdolności komunikacji i kreatywnego myślenia.

Jeżeli wyżej omówione zaburzenia i dolegliwości dotyczą Twojego dziecka warto rozważyć skorzystanie z terapii uwagi słuchowej według Metody prof. Tomatisa. Jest to jedna z nielicznych metod, która w naturalny i nieinwazyjny sposób pomaga uporać się z wieloma uciążliwymi dolegliwościami, a jej skuteczność została potwierdzona licznymi testami i badaniami.

 PRZECIWSKAZANIA DO STOSOWANIA TERAPII TOMATISA

Terapia Tomatisa jest metodą naturalną i nieinwazyjną, jednak nie w każdym przypadku może być stosowana. Przeciwwskazaniami do stosowania terapii słuchowej są:

  • choroby psychiczne;
  • leczenie silnymi lekami, zwłaszcza psychotropowymi;
  • zaburzenia błędnika;
  • niektóre choroby uszu;
  • przewlekły ból głowy.

PRZEBIEG TERAPII TOMATISA

Terapeuta Tomatisa przeprowadza wywiad oraz dobiera odpowiednie programy słuchowe. Pacjent zakłada specjalne słuchawki, które przewodzą dźwięk drogą powietrzną oraz kostną, dzięki czemu  intensywnie stymulują korę mózgową. Cała terapia podzielona jest na kilka etapów, a dokładnie na 3 Fazy. Rozpoczyna się, pobudzając dźwiękowo pacjenta w sposób intensywny – ten etap trwa mniej więcej 60-90 minut( w zależności od  indywidualnego programu dziecka )  i jest on  rozłożony na okres ok. 3-4 tygodni.W końcowym etapie pojedyncze sesje wydłuża się, jednakże pomiędzy tymi etapami wymagana jest jeszcze kilkutygodniowa Faza 2, która dostosowana jest do pacjenta.  Po tej Fazie następuje ostatnia, która umożliwia pacjentowi słuchanie własnego głosu poprzez wykorzystanie mikrofonu. W ten sposób staramy się także przywrócić niezachwiane funkcjonowanie przewodnictwa kostnego i powietrznego.O pomyślności terapii decydować będzie liczba i czas trwania seansów słuchowych oraz diagnoza przeprowadzana po każdej z  następujących po sobie 3 Faz. Ze względu na jakość wykonywanej terapii oraz wiek dziecka będzie ona prowadzona indywidualnie z pacjentem, ponieważ wymaga ona od terapeuty zaangażowania  w proces terapii.                             

EFEKTY TERAPII TOMATISA

Efekty są zauważalne zarówno przez rodziców, jak i terapeutów. Jest to szczególnie widoczne u dzieci – wyraźnie lepsza jest uwaga słuchowa, a tym samym umiejętności związane z uczeniem się i skupieniem uwagi. Poprawie ulegają zdolności komunikacyjne, jakość wypowiedzi, zrozumienie czytanych tekstów czy pamięć.Zaobserwowano także obniżenie poziomu frustracji dzieci, wyciszenie, wzrost poczucia bezpieczeństwa.
Trening Tomatisa to  sposób na wyciszenie u dzieci z nerwicą, stanami lękowymi, a także narażonymi na ciągłe działanie czynników stresowych.

 

 

Serdecznie zapraszamy do skorzystania z bezpłatnej

terapii  w naszym gabinecie!

 

 

© 2012-2024 Przedszkole Gminne w Kramsku, ul. Konińska 20, 62-511 Kramsk, tel. 63 245 18 81 wew. 26, e-mail: przedszkole.kramsk@gmail.com