Strona z podwyższonym kontrastem
A A A
Przedszkole Gminne w Kramsku. W lewym górnym rogu znajduje się godło Polski. Po prawej stronie dwoje dzieci leży na chmurce i wraz z różowym misiem czyta książkę. W prawym górnym rogu widnieje herb Gminy Kramsk

Zajęcia z edukacji matematycznej "Mały Pitagoras" - Aktywność z zajęć


Zabawy z figurami geometrycznymi

PM - 13.11.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

 

Podczas zajęć maluszki bawiły się z figurami geometrycznymi w różnych kolorach.

Zadaniem dzieci było rozpoznanie figur, nazwanie  i posegregowanie ich najpierw wzglęm kształtu, następnie względem koloru.

Dzieci poradziły sobie z tym zadaniem znakomicie!

 

#FunduszeEuropejskieEU

 


Zabawa matematyczna "Jeżyk"

PM - 13.11.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

 

Maluszki podczas zajęć  uczestniczyli w grze matematycznej "Jeżyk".

Gra polega na rzuceniu kostką, policzeniu ilości wyrzuconych oczek i ułożniu na planszy tylu igieł ile wynosi liczba oczek na kostce.  

Zabawa była świetna! A dzieci zadowolone :)

 

#FunduszeEuropejskieEU


Zabawy matematyczne ze znakami < >=

PM - 13.11.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

 

 

Starszaki na zajęciach poznały znaki <, >, = i dowiedziały się co oznaczają i kiedy je stosujemy.

Omówiliśmy je sobie na przykładzie głodnego krokodyla, który swoją paszczę otwiera zawsze w stronę tą, gdzie jest więcej elementów.

Zabawa spodobała się dzieciom, przez co bardzo chętnie uczestniczyli w kolejnych zadaniach. :)

 

#FunduszeEuropejskieEU 

 


Matematyczne gąsienice :)

PM - 13.11.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

 

Podczas zajęć maluszki uczestniczyły w zabawie dydaktycznej- matematyczne gąsienice. 

Zabawa polegała na rzucenu kostką, policzeniu ilości oczek i odciśnięciu paluszkiem umocznym we farbie tylu brzuszków gąsinicy, ile wskazuje ilość oczek na kostce. 

 

#FunduszeEuropejskieEU


Zabawa dydaktyczna "Uczeń - Nauczyciel"

PM - 09.11.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

 

Przedszkolaki z grupy VII uczestniczyli w zajęciach, w których mogli wcielić się zarówno w ucznia jak i nauczyciela.

Przez kilka zajęć wprowadzaliśmy i utrwalaliśmy dwa znaki: 

  • Znak dodawania 
  • Znak odejmowania

Dzieci nazywają je , rozpoznają oraz znają ich znaczenie. 

 

Aby doskonalić nową umiejętność na dzisiejszych zajęciach najpierw jako uczeń rozwiązywali działania matematyczne. Kiedy wszystkie zostały rozwiązane, w dłonie chwycili czerwony pisak i jako nauczyciel sprawdzali wyniki swoich kolegów i koleżanek.

 

Zabawa ta przyniosła wiele wrażeń. Okazało się, że każdy Przedszkolak lubi być w roli nauczyciela (⁠•⁠‿⁠•⁠)

 

FOTO


Matematyczne double

PM - 20.10.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

 

Dzisiejsze zajęcia odbyły się przy stoliku pełnym kart. 

 

Wspólnie omówiliśmy co znajduje się na kartach.

Powtórzyliśmy nazwy oraz cechy charakterystyczne dla figur geometrycznych.

 

A następnie rozpoczęła się gra double (⁠•⁠‿⁠•⁠) 

Brawo!!

 

#FunduszeEuropejskieEU

FOTO


"Ile jest dinozaurów?"

PM - 12.10.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Grupa 3-latków w sali odnalazła wiele naklejek dinozaurów, paski kolorowego papieru oraz 3 plansze. Hmmm... I co tu powstało? 

Po usłyszeniu polecenia rączki od razu ruszyły do wykonania zadania.

Cudnie pracowaliście!! 

 

#FunduszeEuropejskieEU

FOTO


Jeden, dwa trzy - skaczę ja, skaczesz ty

PM - 12.10.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Czy aktywność fizyczną można wykorzystać do zajęć matematycznych? 

Oczywiście że tak. 

Ta forma zajęć jest atrakcyjna dla dzieci. Chętniej i zdecydowanie szybciej nabywają zaplanowane umiejętności. 

Dziś wykorzystaliśmy drabinkę gimnastyczną. Skoki obunóż oraz na jednej nodze połączone z przeliczaniem to nie lada wyzwanie.

 

Brawo straszaki! (⁠•⁠‿⁠•⁠)

 

#FunduszeEuropejskieEU

FOTO


Dodawanie na konkretach

PM - 12.10.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Grupa 5-latków podczas zajęć zmierzyła się z dodawaniem w zakresie 10. Z pomocą przyszły nam klocki oraz paski kolorowego papieru. Dzieci trenowały przeliczanie oraz podawanie wyniku działań matematycznych.

 

#FunduszeEuropejskieEU

FOTO


Żółwikowa wieża

PM - 25.09.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Grupa 4-latków brała udział w zabawie matematycznej "Żółwikowa wieża".

 

Przedszkolaki poznali żółwika, który uwielbia budować wieżę. Zadaniem dzieci było układanie wieży wg wskazówek nauczyciela.

Nasz żółwik potrafił pięknie przeliczać w zakresie 5, a czy dzieci potrafiły?

Żółwik uważnie słuchał każdego z nich(⁠•⁠‿⁠•⁠) 

 

Trening uważnego słuchania, rozróżniania kolorów oraz zręczności i precyzji wykonywanych czynności to wszystko pojawiło się na dzisiejszych zajęciach. 

Brawo!

 

#Fundusze Europejskie 

 

FOTO


Owoce i warzywa

PM - 25.09.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Grupa 3-latków uczestniczyła w zabawie dydaktycznej

"Owoce i warzywa".

 

Dzieci porównywały ich kolory, kształty i wielkości.

Następnie klasyfikowały wybrane przez siebie owoce i warzywa. 

 

 

 

#FunduszeEuropejskieEU

FOTO


Przelicz i wrzuć

PM - 25.09.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Grupa 3-latków wykazała się dziś umiejętnością sprawnego przeliczania w zakresie 5.

Na dzieci czekała kostka do gry oraz klocki, które należało wrzucić z powrotem do pudełka. 

Wrzucać trzeba było taką ilość klocków jaką wyrzuciliśmy na kostce.

Z uśmiechem podeszli do wykonania tego zadania :) 

 

Przeliczanie to kluczowa umiejętność dla małych dzieci, rozwijana przez proste zabawy, takie jak liczenie przedmiotów, wskazywanie palcem kolejnych zabawek lub wykonywanie rytmicznych ćwiczeń.

 

 

#FunduszeEuropejskieEU

FOTO

Matematyczny wyścig

PM - 25.09.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Grupa starszaków zmierzyła się dziś z matematycznym wyzwaniem.

Przedszkolaki podzieleni na dwa zespoły rywalizowali ze sobą, która z drużyn zakreśli najwięcej cyfr. Ale nie byle jakich cyfr. Najpierw należało rzucić kostką, przeliczyć oczka a następnie odnaleźć zapis cyfrowy. 

Zadanie wymagało dużej koncentracji, a do tego doszły emocje, które towarzyszyły patrząc co robi drużyna obok. 

Kiedy podsumowaliśmy punktację okazało się że nikt nie zaznaczył cyfr 7,8,9 oraz 10 . Dlaczego? Dzieci obejrzały kostkę bardzo dokładnie i szybko znaleźli odpowiedź na to pytanie (⁠•⁠‿⁠•⁠)

Brawo!! 

 

#FUNDUSZEEUROPEJSKIE

FOTO

Żabka i kolorowe strzałki

PM - 23.09.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

   Rozpoznawanie stron "prawa" i "lewa" u dzieci rozwija się stopniowo i jest procesem zwanym lateralizacją, niektóre dzieci mogą zacząć rozumieć te pojęcia wcześniej, a inne później. Aby pomóc dziecku, można stosować praktyczne ćwiczenia oraz zabawy dydaktyczne. 

Grupa 4-latków odróżniała stronę prawą i lewą

w zabawie dydaktycznej "Żabka i kolorowe strzałki".

 

 

#FunduszeEuropejskieEU

 

FOTO


Posłuchaj i policz.

PM - 09.10.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

 

Podczas kolejnych zajęć matematycznych starszaki wysłuchiwały usłyszane dźwięki wystukiwane przez nauczyciela, liczyły je i określały ich ilość wybierając odpowiednią cyfrę na planszy. 

Zadanie to wymagało skupienia :)

Przedszkolaki świetnie poradziły sobie z tym zadaniem ! :)

 

#FunduszeEuropejskie


Układanki lewopółkulowe

PM - 22.09.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Układanki lewopółkulowe pomagają poprawić skupienie, koncentrację i percepcję wzrokową. 
Pomagają stymulować lewą półkulę mózgową, która zajmuję się głównie analizowaniem, mówieniem, pisaniem oraz logicznym myśleniem. 

Podczas zajęć dzieci układały obrazki według wzoru wykorzystując do tego kolorowe koła. 
Wszystkie dzieci chętnie wykonywały to zadanie i świetnie sobie z nim poradziły.

 

#FunduszeEuropejskie 

 


Nakarm ciasteczkowego misia

PM - 22.09.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

   

 

Zabawa dydaktyczna pt.: "Nakarm ciasteczkowego misia" bardzo spodobała się przedszkolakom. 
Dzieci musiały przejść ścieżkę skacząc według wzoru, następnie rzucić kostką i  policzyć ilość oczek na kostce. Ilość oczek określała ilość ciasteczek, którą dziecko nakarmiło misia. 

Było mnóstwo radości i dobrej zabawy! :) 

 

#FunduszeEuropejskie


Klasyfikacja ze względu na kolor

PM - 22.09.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

"Klasyfikowanie jest dzieciom potrzebne do tworzenia pojęć w obrębie wszystkich zakresów wiedzy. Im sprawniej dziecko klasyfikuje, tym łatwiej mu rozumieć rzeczywistość, porządkować ją i nazywać." 


Podczas zajęć matematycznych, dzieci z najmłodszej grupy wykonywały zadanie pt." Klasyfikacja ze względu na kolor". Zadaniem dziecka było nazwanie kolorów nakrętek słoików oraz kół. Następnie dzieci segregowały koła (biorąc pod uwagę kolor) do odpowiedniego słoika o tym samym kolorze nakrętki. 
W kolejnym  etapie dzieci liczyły ile jest wszystkich słoików. 


Z tym zadaniem przedszkolaki bez wątpienia poradziły sobie znakomicie! :)

 

#FunduszeEuropejskie


AKADEMIA MATEMATYCZNA U STARSZAKÓW

PM - 14.07.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała, Natalia Tomaszewska-Stolecka

 

W czerwcu dzieci ze starszych  grup również uczestniczyły

w AKADEMII  MATEMATYCZNEJ

podczas, której podsumowały całoroczną pracę

na zajęciach matematycznych "Mały Pitagoras".

 

Każde dziecko otrzymało DYPLOM, który był jednocześnie nagrodą i podziękowaniem za aktywne uczestnicywo w zajęciach.

Podczas Akademii dzieci wzięły udział w przygotowanej grze planszowej na podłodze, w której rzucały kostką i przesuwały się o tyle pól, ile było oczek na kostce. Zatrzymując się na określonym polu, dzieci musiały wykonać zadanie matematyczne np.:
- z wielu figur geometrycznych dziecko musiało pokolorować tylko trójkąty. 
- dokończyć rytm matematyczny
- zapisać cyfry od 1 do 10
- narysować prostokąt
- zmierzyć długość 
- obliczyć działanie i wpisać wynik w okienko 
i wiele innych zadań, które dzieci utrwalały podczas zajęć matematycznych w ciągu roku. 

 

Zabawy bardzo spodobały się dzieciom, wszyscy chętnie uczestniczyli w zajęciach.

W podsumowującej części zajęć nastąpiło uroczyste wręczenie DYPLOMÓW :)

 

Dziękujemy za wspólną zabawę! :)

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


AKADEMIA MATEMATYCZNA U MALUSZKÓW

PM - 30.06.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała, Natalia Tomaszewska-Stolecka

W czerwcu dzieci z młodszych grup uczestniczyły w AKADEMII  MATEMATYCZNEJ podczas, której podsumowały całoroczną pracę na zajęciach matematycznych "Mały Pitagoras". Każde dziecko otrzymało DYPLOM, który był jednocześnie nagrodą i podziękowaniem za aktywne uczestnicywo w zajęciach.

Podczas Akademii dzieci wykonywały następujące zadania:

- pokonywały ścieżkę matematyczną skacząc w odpowiednią stronę, rzucając kostką i karmiąc głodnego misia cisteczkami (tyle ciasteczek, ile oczek na kostce).
- dopasowywały  odpowiednią ilość kropek do danej cyfry
- układały lody według wzoru 

Zabawy bardzo spodobały się dzieciom, wszyscy chętnie uczestniczyli w zajęciach.

W podsumowującej części zajęć nastąpiło uroczyste wręczenie DYPLOMÓW :)

Dziękujemy za wspólną zabawę! :)

       

 

#FunduszeEuropejskie 

FOTO


Budujemy wieżę z kolorowych kubeczków

PM - 24.06.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

     

 Podczas zajęć matematycznych młodsze dzieci budowały wieżę z kolorowych kubeczków według określonego wzoru. Podczas zabawy dzieci określały jaki kolor kubeczków będzie im potrzebny do zbudowania wieży, następnie przyglądały się wybranej karcie ze wzorem kubeczków i próbowały według niej zbudować wieżę. 
Dzieci poradziły sobie z tym zadaniem znakomicie! :)

#FunduszeEuropejskie 


Matematyka sensoryczna

PM - 24.06.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Podczas zajęć dzieci rysowały wzory w piasku, co sprawiło im wiele radości. Tworzenie wzorów i obrazków w piasku wspiera rozwój sensoryczny, rozwój wyobraźni, ale również poprzez to ćwiczymy koncentrację.
Jest to świetna zabawa i nauka! :)

#FunduszeEuropejskie 


Ile dźwięków słyszę?

PM - 24.06.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Zabawa matematyczna "Ile dźwięków słyszę?", w której uczestniczyly dzieci młodsze polegała na słuchaniu i liczeniu oraz wyszukiwaniu cyfr. Dzieci otrzymały plansze z cyferkami. Nauczyciel wystukiwał dźwięki, natomiast zadaniem dzieci było policzyć usłyszane dźwięki i położyć klocek na cyferce, która odpowiadała ilości usłyszanych dźwięków. 
Wszystkie dzieci poradziły sobie z tym zadaniem doskonale! :)

#FunduszeEuropejskie 


Która wieża wyższa?

PM - 24.06.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Podczas zajęć matematycznych dzieci młodsze budowały wieżę z klocków. Zadaniem dzieci było zbudować na planszy z odpowiednią cyfrą wieżę, która składała z okreslonej liczby klocków. W końcowym etapie zadania dzieci porównywały wieże, sprawdzały która jest wyższa, a która niższa. 
Zabawa ta sprawiła dzieciom mnóstwo radości :) 

#FunduszeEuropejskie


Zabawa dydaktyczna- "Połóż lalkę... na, pod, za, przed krzesłem"

PM - 29.06.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Podczas tej zabawy dzieci młodsze doskonaliły orientację przestrzenną względem krzesła.
Dzieci ćwiczyły rozumienie  tych pojęć (nad, pod, za, przed, pod) poprzez wykonywanie polecenia np. "połóż lalkę na krześle", "połóż lalkę pod krzesłem". Ćwiczenia te pomagają dzieciom rozwijać świadomość przestrzenną i umiejętność posługiwania się przyimkami określającymi położenie. 

W tym zadaniu dzieci świetnie sobie poradziły! BRAWO! :)

#FunduszeEuropejskie 


Rozgrywki planszowe u starszaków

PM - 29.06.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała


Tym razem podczas zajęć starszaki grały w grę planszową "Chińczyk". Celem tej gry było przeprowadzenie czterech pionków z bazy do mety. Wygrywa gracz, który jako pierwszy przeprowadzi wszystkie swoje pionki na metę. Przedszkolaki z radością grały w grę przeliczając i pokonując kolejne pola pionkami, rozwijając przy tym swoje umiejętności matematyczne.  
Gry planszowe odgrywają ogromną rolę, ponieważ stymulują kreatywność, wymagając od graczy twórczego myślenia i podejmowania decyzji, uczymy się współpracy, komunikacji i rozwiązywania konfliktów. 

 

#FunduszeEuropejskie 


Gramy kostkami

PM - 29.06.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Podczas zajęć matematycznych starszaki grały kostkami. Zabawa polegała na tym, by rzucić dwiema kostkami do gry i policzyć sumę wyników z obu kostek. W każdej rundzie, wygrała ta osoba, która miała największą sumę oczek. Dzieci świetnie się bawiły, a przy tym dokonaliły dodawanie :)

 

#FunduszeEuropejskie 


Układamy tangram

PM - 24.06.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Dzieci starsze podczas zajęć układały tangram, który polega na tym, że z siedmu figur należy ułożyć określony wzór. Tangram rozwija umiejętności przestrzenne, logiczne myślenie, spostrzegawczość i kreatywność. Dzieci poradziły sobie z tym doskonale!

#FunduszeEuropejskie 


Makaronowa matematyka

PM - 10.06.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Czy makaron służy tylko do jedzenia?

 

Grupa starszaków przekonała się, że makaron można również wykorzystać do zajęć matematycznych. 

Układanie z makaronu figur geometrycznych okazało się świetną zabawą. 

Trójkąt, kwadrat czy prostokąt - to figury, które bez problemu można było ułożyć. 

Problem natomiast pojawił się przy kole... dlaczego? na to pytanie musiały dzieci odnaleźć odpowiedź.

 

Twórcza zabawa dzieci połączona z matematycznymi celami to najlepsza para :)

Dzieci doskonale porównywały wielkości figur oraz opisywały ich cechy.

FOTO


Zabawa dydaktyczna "Głodne ufoludki"

PM - 10.06.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Dziś w naszej sali pojawiły sie bardzo głodne ufoludki.

Oj, ale przy tym bardzo wybredne. Jadły tylko to co chciały.

 

Czym nakarmić Ufoludki?

Tę zagadkę należało rozwiązać na dzisiejszych zajęciach. 

Podpowiem tylko, że wykorzystaliśmy do tego klasyfikowanie wg koloru :)

 

 

#FunduszeEuropejskieEU

 

FOTO


Trójkąt i kwadrat? A może kolorowy rytm matematyczny?

PM - 18.05.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Grupa 3-latków otrzymała kolorowe drewniane patyczki

a wraz z nimi kilka zadań.

 

Poradzili sobie świetnie! 

 

  • ułóż trójkąt
  • ułóż kwadrat
  • policz ile boków ma trójkąt , a ile kwadrat
  • nazwij powstałe figury geometryczne
  • dokończ rytm matematyczny wg wzoru

 

Na zakończenie zajęć powstały piękne kwiaty i słoneczka :)

FOTO


Prawa czy lewa stopa :)

PM - 18.05.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Czy cele matematyczne można połączyć z gimnastyką stóp?

Oczywiście, że tak :)

 

Przekonały się o tym dzieci z grupy III na czwartkowych zajęciach :)

Wykonywaliśmy wspólnie ćwiczenia z woreczkami oraz chusteczkami utrwalając prawą i lewą stronę.

 

 

FOTO


Liczby parzyste i nieparzyste

PM - 14.05.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

   Na naszych zajęciach matematycznych dzieci uczą się samodzielnie myśleć, rozwiązywać problemy oraz dostrzegać regularności. Wyzwala to w nich dużo radości i podnosi wiarę w siebie.

 

Dziś spotkali się z zupełnie nowym pojęciem matematycznym

  - liczby parzyste i nieparzyste.

 

Poprzez różne zadania, polecenia i pytania pomocnicze przedszkolaki 

  • dobierali w pary
  • przeliczali
  • ułożyli definicję 
  • zrozumieli czym są liczby parzyste i nieparzyste.

 

Brawo! :)

To z pewnością nie było ostatnie spotkanie z tym pojęciem.

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Zabawy z zegarem

PM - 25.04.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Zabawy z zegarem

Tym razem  starszaki miały okazję uczestniczyć w zabawie dydaktycznej pt."zegar".
Zadaniem dzieci było zapoznanie się z zegarem. Dzieci próbowały ustawić pełną godzinę na zegarze oraz ją odczytać. 
Zabawa bardzo spodobała się przedszkolakom! :) 

#FunduszeEuropejskie


Zabawy matematyczne z wagą

PM - 13.04.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Zabawy matematyczne  z wagą  

      

 

Grupa starszaków na zajęciach  dowiedziała się do czego służy waga ? Co można na niej zważyć? 
Dzieci uczestniczyły w zabawie matematycznej, w której ważyły zabawki- małpki, przeliczały i sprawdzały po której stronie wagi przedmioty są lżejsze lub cięższe. Dzieci próbowały dokładać przedmioty tak, aby ważyły tyle samo. 
Stworzyliśmy także "swoją" wagę, dzięki której ważyliśmy i określaliśmy  ciężar zabawek- zwierzątek przy pomocy klocków.  Po zrównoważeniu wagi dziecko wyjmowało klocki, ustawiało je rzędem i liczyło. Koniec ważenia łączyliśmy ze słownym określeniem, np.: ,,słoń waży siedem klocków''.  
Było to ciekawe doświadczenie i super zabawa, która bardzo spodobała się przedszkolakom! :)

Najlepsza zabawa to zabawa przez doświadczanie! :)

#FunduszeEuropejskie


Dodawanie i odejmowanie

PM - 03.04.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Zaczynamy


Grupa 5/6 - latków zmierzyła się

z odczytywaniem zapisu graficznego cyfr od 1 do 10

oraz ich dodawaniem oraz odejmowaniem.

 

Zabawa dydaktyczna

w odszukiwanie wyniku działań matematycznych

spodobała się dzieciom :)


 

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Prawo, lewo

PM - 13.04.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Ćwiczymy stronę lewą i prawą 

Podczas zajęć maluszki ćwiczyły stronę lewą i prawą. Zadaniem dzieci było przesunąć nóżką z danym kolorem odpowiedni klocek w stronę lewą lub prawą. 
Zabawa spodobała się przedszkolakom :)

#FunduszeEuropejskie 


Matematyka na wesoło

PM - 28.03.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka


 

Matematyka jest nieodłączną częścią naszego codziennego życia.

Dla dzieci, nauka matematyki może być nie tylko pouczająca,

ale również zabawna i fascynująca.

 

Poprzez  zajęcia matematyczne,

przedszkolaki mogą rozwijać

logiczne myślenie, pobudzać wyobraźnię.

 

Tym razem Przedszkolaki

poruszając się na deskorolce,

rzucali kostką, dodawali oczka, układali wieżę na żółwiku

oraz odkrywali pary odliczając od 10 do 0 :)

 

Zabawa połączona z nauką :)


 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Zabawy dydaktyczne- banknoty i monety

PM - 13.04.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Zabawy dydaktyczne- banknoty i monety 

Podczas kolejnych zajęć starszaki zapoznały się z monetami 1zł, 2zł, 5zł  i banknotami 10zł o niskich nominałach oraz dowiedziały się do czego służą pieniądze. 
Było to dla nich ciekawe doświadczenie, dzięki któremu próbowały nazywać dane monety oraz układać je w różnych wariantach tak by dawały 10zł. 

#FunduszeEuropejskie 

 


Układanie rytmów

PM - 13.04.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Tym razem maluszki skupiły uwagę na układaniu rytmów za pomocą klocków, wychwytywaniu powtarzających się sekwencji i kontynuowaniu ich. Ćwiczenie to było wdrożeniem  dzieci do korzystania z dostrzeżonych regularności również w innych sytuacjach.

Zajęcia dzieciom bardzo się podobały :)

#FunduszeEuropejskie 


"Kolorowe okienka"

PM - 28.03.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

 

"Matematyka nie jest ani nudna, ani trudna.

Zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka.

Matematyka jest miarą wszystkiego"

(Arystoteles)

MAGICZNE CYFRY

 

 

Dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo ciekawe świata, swego otoczenia,

można ich wręcz nazwać badaczami i odkrywcami.

Tego dnia na kółku matematycznym grupa najmłodszych Przedszkolaków

zmierzyła się z zabawą "Kolorowe okienka".

Nazywali kolory, przeliczali naklejki, kropki, swoje paluszki.

Kiedy zauważyły, że cyfry oraz kropki mają takie same kolory jak okienka na brystolu,

mogły zabrać się do pracy wypełniania okienek :)

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Rozszyfrowujemy obrazek- kodowanie

PM - 13.04.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Zakodowany obrazek


Zabawa w rozszyfrowywanie obrazków znakomicie trenuje mózg. Dzieci potrzebują rozwijać strategię myślenia, gdyż umożliwia im to głębsze zrozumienie tematu, pomaga myśleć elastyczniej, analizować problem oraz poszukiwać dla niego najlepszych rozwiązań.
Jedną z takich właśnie form kodowanych obrazków są dyktanda graficzne, które kształtują wyobraźnię. percepcję wzrokową, poprawiają koncentrację oraz angażują podstawowe procesy myślowe. 

Grupa starszaków zmierzyła się właśnie z takim zadaniem. Podczas zajęć na dużej planszy dzieci układały karty w polach oznaczonych literami i cyframi np. A1, B4 itp zgodnie z kodem, który podał nauczyciel. W końcowym efekcie powstał obraz- głowa misia. 

Przedszkolakom bardzo podobało się to zadanie i każdy szyfr rozwiązywali z dużym zaangażowaniem :)

 

#FunduszeEuropejskie 


Kodowanie- zabawa matematyczna z wykorzystaniem mapy

PM - 16.03.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała


 

Podczas ostatnich zajęć starszaki realizowały kolejne zadania matematyczne. Tym razem dzieci zmierzyły się z zakodowaną drogą, którą musiały odtworzyć i przejść z pomocą mapy.
Wszyscy z zainteresowaniem i radością przechodzili swoje trasy. 

Zabawy z kodowaniem są pełne radości, otwierają umysły, rozwijają umiejętności logicznego myślenia, a także kształtują orientację w przestrzeni. 

 

#FunduszeEuropejskie#EU 

 



FOTO


Gwiazdozbiory

PM - 11.03.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Grupa 6-latków na dzisiejszych zajęciach zmierzyła się z grą planszową "Gwiazdozbiory". 

 

  • Wspólnie dobieraliśmy pasujące do siebie karty,
  • Tworzyliśmy zbiory różnych planet,
  • Lądowaliśmy statkiem kosmicznym na odpowiednim zbiorze planet.

Trenowaliśmy pamięć, koncentrację i logiczne myślenie.

Brawo!

 

FOTO


Kostki do gry planszowej

PM - 03.03.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

3 marca grupa dzieci 3-letnich

uczestniczyła w zabawie matematycznej

"Policz kropki"

wykorzystując kostki do gier planszowych.

 

Podczas zabawy dydaktycznej przedszkolaki doskonaliły:

  • koncentrację i skupienie uwagi,
  • umiejętność poprawnego przeliczania,
  • spostrzegawczość.

Kostka do gry – warto, by była na tyle duża, by dzieci nie zasłaniały sobie palcem kropek, które liczą.

Układ kropek jest łatwy do zapamiętania, po krótkim czasie okaże się, że dzieci będą odczytywać zapis kropek bez liczenia ich palcem :)

 

#FunduszeEuropejskie#EU

FOTO


Matematyczna ścieżka

PM - 16.03.2025 Tekst i foto: Milena Dopierała

Matematyczna ścieżka w grupie starszaków 

   

Matematyka + ruch = Świetna zabawa! 

W ostatnim tygodniu lutego dzieci wzięły udział w zajęciach matematycznych pt.: "Matematyczna ścieżka". Podczas zajęć przedszkolaki pokonały ścieżkę według instrukcji, rzucały kostkami, przeliczały oczka, a także nakarmiły głodnego misia ciasteczkami odpowiednią ilością ciasteczek. 
Zajęcia bardzo spodobały się dzieciom, było mnóstwo zabawy i radości.... oraz matematyki! ;)

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Matematyczny tor przeszkód

PM - 20.02.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Ruch to zdrowie!

Każdy z nas doskonale to wie.

Ale czy ten ruch można połączyć z nauką matematyki?

Oczywiście, że tak.

 

3/4 - latkowie zmierzyli się z matematycznym torem przeszkód :)

 

Wszystkie dzieci świetnie bawiły się pokonując matematyczny tor przeszkód, w trakcie którego przeliczały, skakały określoną ilość razy oraz poruszały się w określonych kierunkach doskonaląc orientację w przestrzeni.

W trakcie zajęć dzieci wykonywały szereg zadań ruchowych zgodnie z instrukcją słowną nauzyciela.

 

Brawo!!

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Kurnik

PM - 04.02.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

    Gry planszowe zapewniają nie tylko fantastyczną zabawę,

ale zawierają wiele zagadnień matematycznych.

 

Dziś grupa 4-latków poznała zasady gry „Pełen kurnik”.

 

Zasady gry:

Gracze zbierają jaja, hodują kurczaki i kury oraz starają się bronić je przed ptasią grypą i przebiegłym lisem. Ten z hodowców, który jako pierwszy ułoży na grzędach w swoim kurniku dziewięć dorosłych kur, zwycięża!

 

Dzieci grały i jednocześnie pięknie utrwalali matematykę :)

  • przeliczali oczka na kostce,
  • wymieniali jajka na kurczaki, a kurczaki na kury – wg zasad,
  • zapamiętywali pod jakimi cyframi kryje się jajko, kurczak oraz kura,
  • obliczali ile brakuje kur w kurniku,
  • utrwalali przeliczanie porządkowe.

 

Brawo!

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Zabawa kolorami

PM - 09.01.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

 

Kolorowe klocki chyba nie ma dziecka, które nie lubiłoby bawić się klockami.

 

Dzięki takiej zabawie dzieci rozwijają swoją wyobraźnię,

sprawność manualną, koordynację wzrokową i kreatywność.

Ale nie tylko…

Zabawa klockami może przyczynić się

do rozwijania kompetencji matematycznych dzieci

m.in. podczas przeliczania, rozpoznawania kształtów i kolorów,

klasyfikowania czy relacji przestrzennych.

 

Przedszkolaki 3/4 - letnie na dzisiejszych zajęciach

miały okazję

właśnie poprzez zabawę klockami

do nauki zagadnień matematycznych.

Oprócz klasyfikowania, przeliczania,

mogły porównać liczebność zbiorów

oraz długość zbudowanych "klockowych linii".

 

#FunduszeEuropejskie

 

FOTO


Długi - krótki dłuższy - krótszy

PM - 08.01.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Celem dzisiejszych zajęć matematycznych

było zapoznanie dzieci z różnymi narzędziami pomiaru długości.

 

Quiz: Porównania: długie / krótkie dla dzieci, przedszkolaków, uczniów

 

Miara i mierzenie to jedne z powszechnych, życiowych pojęć,

z których wielokrotnie korzystamy

w trakcie realizowania wielu codziennych zadań i aktywności. 

 

Przedszkolaki poznały dawne sposoby mierzenia długości: stopa, łokieć, dłoń. Następnie przystąpiły do liczenia odciśniętych pieczątek oraz naklejonych naklejek, jako oznaczenia, która linia jest krótsza a która dłuższa.

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


"Prawo i lewo"

PM - 02.01.2025 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

   2 stycznia grupa 4-latków uczestniczyła w zabawie dydaktycznej "Prawo i lewo". 

 

Dzieci podeszły do stolika na którym znajdowały się kolorowe rękawiczki. Przykładając rączki musiały powiedzieć czy to prawa czy lewa ręka. 

Poszło im świetnie!

(⁠•⁠‿⁠•⁠) 

 

Następnie przy pomocy lalek Przedszkolaki podnosili prawą i lewą rękę. Zauważyli że prawa ręka lalki, która jest odwrócona w naszą stronę nie jest po tej samej stronie co nasza. 

To trudne zadanie. Przed nami kolejne spotkania aby to utrwalić.

#FunduszeEuropejskie 

FOTO


Figury geometryczne- dopasowanie figur geometrycznych wg wybranego koloru

PM - 08.12.2024 Tekst i foto: Paulina Kańczurzewska

Zaczynamy

Figury geometryczne- dopasowanie figur geometrycznych wg koloru

 

6 grudnia grupa 3latków aktywnie uczestniczyła podczas zajęć z kółka matematycznego. Zadaniem przedszkolaków było dopasowanie wybranych figur geometrycznych wg wybranego przez siebie koloru.

 

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO

Zabawa matematyczna "Policz rączki"

PM - 06.12.2024 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Zaczynamy

5 grudnia grupa 4-latków wzięła udział w zabawie matematycznej "Policz rączki". Wykorzystaliśmy do tego białą farbę oraz nasze dłonie. Wymalowane dłonie należało odbijać na szarym papierze. Następnie odbyło się wspólne przeliczanie :) Udało się kilka razy przeliczyć do 20 :)

Brawo Przedszkolaki !!!

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


"Domek"

PM - 06.12.2024 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Zaczynamy

4 grudnia grupa 6-latków zmierzyła się z zajęciami matematycznymi pod hasłem "Domek".

 

Wyglądaliśmy przez okno opisując domy, które widzimy.

Czy tam są ukryte jakieś znane nam figury geometryczne?

Tak! - Dzieci odnalazły je w mgnieniu oka :)

 

Następnie opisywaliśmy obrazek , nazywaliśmy figury geometryczne oraz wyróżnialiśmy ich cechy.

To zadnie było wstępem do zadania praktycznego. Na stoliku dzieci odnalazły tylko plastelinę i wykałaczki. Starały sie stworzyć takie figury geometryczne , aby powstał dom.

Poszło im doskonale!

 

Brawo!!

Nauka, która łączy wiedzę z działaniem praktycznym jest ciekawą formą poznawania matematyki.

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Porównywanie swoich długości za pomocą sznurka i klocków

PM - 08.12.2024 Tekst i foto: Paulina Kańczurzewska

Zaczynamy

Porównywanie swoich długości za pomocą sznurka i klocków.

26 listopada grupa 5/6 latków mierzyła swoje długości za pomocą klocków i sznurka. Zadaniem przedszkolaków w pierwszej kolejności było ułożenie wkoło klockami swojego kolegę z grupy, a następnie zmierzenie za pomocą sznurka jego długości. Na samym końcu porównywaliśmy swoje długości.

 

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO

Matematyczne sudoku

PM - 26.11.2024 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

26 listopada odbyły się zajęcia na których dzieci rozwiązywały matematyczne sudoku.

Przedszkolaki manipulowały różnymi przedmiotami układając je na kartce.

Wśród nich odnalazły się:

Kasztany,

Szyszki,

Orzechy,

Woreczki gimnastyczne,

Kolorowe temperówki,

Okrągłe klocki.

 

Mimo tego, że pierwszy raz rozwiązywaliśmy sudoku - to dzieci radziły sobie naprawdę świetnie (⁠•⁠‿⁠•⁠) 

Brawo!

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Porównywanie wysokości wieży za pomocą wstążki

PM - 08.12.2024 Tekst i foto: Paulina Kańczurzewska

Zaczynamy

 

Porównywanie wysokości wieży z klocków za pomocą wstążki.

 

25 listopada grupa 5/6 latków budowała z klocków swoje kolorowe wieże. Zadaniem dzieci było zmierzenie wysokości swoich wieży za pomocą wstążki oraz segregacja od najniższej do najwyższej.  

 

 

#FunduszeEuropejskie

 

FOTO


Zabawa ruchowa ze strzałkami

PM - 03.12.2024 Tekst i foto: Paulina Kańczurzewska

Zaczynamy

22 listopada grupa 3-latków uczestniczyła w zabawie ruchowej ze strzałkami

 

Najmłodsze przedszkolaki tego dnia na samym początku poruszały się w kierunku strzałek, a następnie w kółeczkach musiały ustawić pojazdy w odpowiednim kierunku.

 

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


"Wysoko - nisko"

PM - 25.11.2024 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Zaczynamy

21 listopada grupa 3-latków uczestniczyła w zabawie matematycznej "Wysoko - nisko".

Wykorzystaliśmy do tej zabawy bańki mydlane. Sprawiły one dzieciom wiele radości, a przy tym nazywaliśmy położenie baniek w przestrzeni.

 

Nauka przez zabawę - to lubimy!

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Gry planszowe

PM - 25.11.2024 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Zaczynamy

20 listopada grupa dzieci 5/6 - letnich miała rozgrywki planszowe :)

Gry planszowe stanowią doskonałą formę zabawy, która nie tylko dostarcza rozrywki, ale również przynosi wiele korzyści dla rozwoju umysłowego dzieci. Można w nich odnaleźć wiele zadań matematycznych.

Zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem gier planszowych kształtują postawy koleżeńskie, uczą opanowania i cierpliwości, wyrabiają nawyki przestrzegania dyscypliny i reguł gry.

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Gra matematyczna ,,Wesołe matematyczne buźki"

PM - 03.12.2024 Tekst i foto: Paulina Kańczurzewska

Zaczynamy

15 listopada grupa 5/6-latków uczestniczyła w grze matematycznej 

,,Wesołe matematyczne buźki”

 

 

Każdy z graczy miał przed sobą wesołe buźki z różnymi cyferkami. Zadaniem przedszkolaków było obcinanie jednej cyferki nożyczkami, która została wylosowana przez kostkę do gry. Osoba, która obcięła nożyczkami wszystkie cyferki wygrała.

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Figury geometryczne

PM - 03.12.2024 Tekst i foto: Paulina Kańczurzewska

Zaczynamy

13 listopada grupa 4-latków uczestniczyła w ćwiczeniach na spostrzegawczość

 

Zadaniem przedszkolaków w tym ćwiczeniu było dopasowanie odpowiednich klocków na daną figurę geometryczną.  

 

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Gra planszowa XXL

PM - 25.11.2024 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

13 listopada najstarsze Przedszkolakami stanęły przed zadaniem stworzenia własnej gry planszowej. Najpierw omówiliśmy czym jest gra, jakie może miec zasady i co jest potrzebne, aby stworzyć własną grę. Następnie zabraliśmy się do wspólnej pracy. Szary papier, kredki i wszystkie nasze pomysły znalazły się realne :)

Czy fajnie jest grać we własną grę? :)

Oczywiście, że tak !! (⁠•⁠‿⁠•⁠)

 

 

 

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Ćwiczenia matematyczne na spostrzegawczość

PM - 03.12.2024 Tekst i foto: Paulina Kańczurzewska

Zaczynamy

8 listopada grupa 5/6latków uczestniczyła w ćwiczeniach matematycznych na spostrzegawczość

 

Zadaniem przedszkolaków w tym ćwiczeniu było dopasowanie kropek do odpowiedniej cyfry na planszy.

 

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


"Cukierki"

PM - 25.11.2024 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Zaczynamy

7 listopada nasze 3-latki miały słodkie zadanie :)

W sali na dywanie czekały na nich drewniane cukierki. Ich zadaniem było odnaleźć cukierek wg koloru wyrzuconego na kostce. Nazywaliśmy wspólnie kolory, które widzimy.

Pojawił sie też u nas, dobrze nam znany piesek, który też zjadł kilka cukierków. Głośno liczyliśmy ile cukierków zjadł nasz piesek.

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Figury geometryczne w piance

PM - 25.11.2024 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Zaczynamy

5 listopada odbyła się zabawa sensoryczna "Figury".

Starszaki w piance do golenia rysowały poznane figury geometryczne. Każdą samodzielnie narysowaną figurę należało opisać. Utrwaliliśmy w ten sposób podstawowe cechy figur geometrycznych.

Zajęcia sensoryczne były bardzo atrakcyjną formą nauki dla dzieci (⁠•⁠‿⁠•⁠)

 

#FunduszeEuropejskie

 

FOTO


Zabawa matematyczna: ,,Ile piłek zje krokodyl?"

PM - 03.12.2024 Tekst i foto: Paulina Kańczurzewska

Zaczynamy

30 października grupa 4-latków uczestniczyła w zabawie matematycznej pt. ,,Ile piłek zje krokodyl?”

 

Wykorzystaliśmy do tej zabawy krokodyla i kolorowych piłeczek. Zadaniem dzieci było nakarmienie naszego przyjaciela piłeczkami- tyle ile wskazywała cyfra na planszy. Podczas tej zabawy wykorzystaliśmy również nasze piłeczki i plansze z cyframi- udekorowaliśmy cyfry kolorowymi piłeczkami. 

 

#FunduszeEuropejskie 

FOTO


,,Złap myszki do miseczki"

PM - 03.12.2024 Tekst i foto: Paulina Kańczurzewska

Zaczynamy

 

29 października odbyła się zabawa matematyczna pt. ,,Złap myszki do miseczki”

 

Zabawa ta polegała na przeniesieniu przez słomkę tyle myszek do miseczki ile wskazywała cyfra na stoliku. Podczas wykonywania tego typu zajęć przedszkolaki ćwiczyli nie tylko matematykę ale również ćwiczenia aparatu artykulacyjnego z wykorzystaniem słomki.

 

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


Zabawa dydaktyczna „Klasyfikujemy, przeliczamy i porządkujemy”

PM - 25.11.2024 Tekst i foto: Natalia Tomaszewska-Stolecka

Zaczynamy

30 października grupa 5/6-latków brała udział w różnych zabawach matematycznych mające na celu doskonalenie umiejetności klasyfikowania oraz przeliczania.

Im sprawniej dziecko klasyfikuje, tym łatwiej mu rozumieć rzeczywistość, porządkować ją i nazywać.

Dziś na zajęciach wykorzystaliśmy znane figury geometryczne różniące się kolorem oraz wielkością.

 

#FunduszeEuropejskie

FOTO


PM - 24.11.2024 Tekst i foto: Paulina Kańczurzewska

Kółko matematyczne ,,Mały Pitagoras” przeznaczony jest dla dzieci ze wszystkich grup wiekowych w naszym przedszkolu. Głównym celem kółka jest wspieranie dzieci w rozwijaniu zainteresowań matematycznych oraz doskonaleniu umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy matematyczne, badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy tego typu stanowią podstawę wszechstronnego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo -skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. Dzieci uczestniczące w kółku matematycznym będą nabywać wiadomości i umiejętności z różnych obszarów matematycznych, rozbudzać dziecięcą aktywność i samodzielność w działaniu.

Zabawy matematyczne wprowadzają dzieci w fascynujący świat liczb, orientacji w przestrzeni, reagowania na dane bodźce oraz poznawanie świata wszelkimi zmysłami.

 

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

 

© 2012-2025 Przedszkole Gminne w Kramsku, ul. Konińska 20, 62-511 Kramsk, tel. 63 245 18 81 wew. 26, e-mail: przedszkole.kramsk@gmail.com